TIMOCOM Transportni barometar: Transportna industrija je snažna uprkos ekonomskim brigama i opadajućim indikatorima
Potražnja na evropskom tržištu transporta ostaje stabilna: Pozitivne prognoze za transport uprkos ekonomskim neizvjesnostima u evrozoni.
Pritisak na ograničene transportne kapacitete je značajan. Apsolutni broj ponuda tereta na spot tržištu je u drugom kvartalu porastao, kako u poređenju sa prethodnom godinom, tako i u poređenju sa prethodnim kvartalom. Očekuje se da će potražnja na evropskom transportnom tržištu ostati jaka u narednim ljetnim mjesecima.
Potražnja za transportom u Evropi: 23% više ponuda tereta nego u prethodnom kvartalu
Nakon umjerenog marta, uslijedio je značajan porast potražnje za transportom u aprilu: širom Evrope zabilježeno je 25% više unosa tereta u odnosu na isti mjesec prošle godine, dok je u sezonski jakom maju bilo 8% više nego prošle godine. To je bilo posljedica, s jedne strane, kratkih sedmica zbog Uskrsa i brojnih državnih praznika, a s druge strane, nedostatka kamiona. Unosi tovarnog prostora u drugom kvartalu bili su 5% manji nego u prethodnoj godini. Ali juni nije izgubio zamah: berza tereta TIMOCOM zabilježila je 37% više ponuda tereta u svim evropskim zemljama nego u prethodnoj godini. Tokom cijelog kvartala bilo je 23% više unosa tereta nego u prethodnoj godini. Odnos ponuda tereta i tovarnog prostora u prosjeku je iznosio približno 80:20 u drugom kvartalu.
Njemačka: 32% više ponuda tereta u odnosu na prethodnu godinu
Konstantno visoka potražnja za transportnim uslugama dovela je do 32% više ulazaka tereta u Njemačku u drugom kvartalu nego u istom kvartalu prethodne godine. Ovaj razvoj se može posmatrati i kao pozitivan ekonomski signal nakon diskusija o carinama i nesigurnih svjetskopolitičkih okvira. Odnos tereta i tovarnog prostora porastao je na 88:12, takođe zbog efekata oporavka kod transportnih naloga vezanih za izvoz, koji su čekali na povećane carine.
Austrija: 35% više ponuda tereta
Broj ponuda tereta unutar Austrije u drugom kvartalu bile su 35% veće nego u prethodnoj godini. Došlo je do značajnog povećanja u aprilu i junu (+47%, +75%). Počev od maja, primijećen je značajan porast transportnog barometra za domaći austrijski transport. Odnos tereta i kapaciteta tereta porastao je sa uravnoteženih 50:50 u aprilu na 65:35 u junu.
Cijene na spot tržištu: Troškovi transporta u Evropi nastavljaju da rastu
Cijene prevoza koje korisnici unose za standardne prevoze, npr. sa kamionima sa ceradom, ostaju na odgovarajuće visokom nivou zbog kontinuirane potražnje. Na rutama širom Evrope, kretale su se u sedmičnom prosjeku između 1,45 €/km i 1,66 €/km, a unutar Njemačke između 1,68 €/km i 1,92 €/km sedmično. Najviše vrijednosti su dostignute tokom uskršnjih sedmica i prve sedmice maja, između ostalih perioda. Zbog praznika, povećana potražnja za transportom je raspoređena na manji broj radnih dana. To se odražava na cijenama. Cijene prevoza u Njemačkoj su porasle za oko 8% u odnosu na prethodnu godinu za cijeli period, a za približno 5% na rutama širom Evrope.
Odstupanja u razlikama između ponuđenih i predloženih cijena transporta
Takođe je primjetno da prosječni prijedlozi cijena, tj. kontraponude prevoznika, više odstupaju od ponuđenih cijena u Njemačkoj nego od evropskog prosjeka: Dok je razlika u prvom kvartalu bila približno 2 centa širom Evrope, predložene cijene i ponuđene cijene prevoza u drugom kvartalu iznosile su u prosjeku približno 1,61 €/km. Međutim, u Njemačkoj su predložene cijene iznosile u prosjeku približno 1,97 €/km, a ponuđene cijene prevoza približno 1,86 €/km: razlika od 11 centi. U prvom kvartalu razlika je bila samo 8 centi. Ponuđene cijene prevoza na domaćim austrijskim rutama u drugom kvartalu kretale su se između 1,93 €/km i 2,20 €/km, sa prosjekom od približno 2,08 €/km. Primjetno je da su predložene cijene u prosjeku iznosile samo 2,04 €/km, što je 4 centa niže. „Ukupno više cijene po kilometru su posljedica kraćih ukupnih udaljenosti, gdje, pored vremena putovanja, vrijeme utovara takođe čini veći udio nego na međugradskim rutama. Ovome se dodaje veći broj djelimičnih utovara u domaćem njemačkom i austrijskom saobraćaju“, objašnjava Gunnar Gburek. „Pored toga, pružaoci transportnih usluga koji svojim klijentima nude GPS praćenje i praćenje pošiljki uživo kao dodatnu uslugu imaju dobre šanse da pregovaraju o višim cijenama transporta.“
Pogled unaprijed: Stabilna potražnja za transportom uprkos ekonomskim problemima
Očekivanja u vezi sa ekonomijom u državama članicama Evropske unije prema Ekonomskom sentiment indikatoru (ESI) pokazuju da će za 2025. godinu samo 11 zemalja imati pozitivne izglede. Među njima su Poljska, Litvanija, Španija, Bugarska, Kipar, Hrvatska, Albanija, Grčka, Malta, Crna Gora i Portugal. U svim ostalim državama očekuje se stagnacija ili čak negativan ekonomski razvoj. Njemačka, Austrija i Francuska nalaze se u donjem kvartalu, čak daleko ispod prosjeka eurozone. Ipak, potražnja za transportom ostaje visoka, tako da se tokom ljetnih mjeseci ne može očekivati opuštanje na evropskom tržištu transporta. „Iako će udio tereta u transportnom barometru prema iskustvima do kraja augusta pasti ispod 80%, kada započne godišnji završni promet u septembru, ovaj procenat će se vjerovatno ponovo dostići“, prognozira Gunnar Gburek.
Pritisak na ograničene transportne kapacitete je značajan.
Apsolutni broj ponuda tereta na spot tržištu je u drugom kvartalu porastao, kako u poređenju sa prethodnom godinom, tako i u poređenju sa prethodnim kvartalom. Očekuje se da će potražnja na evropskom transportnom tržištu ostati jaka u narednim ljetnim mjesecima.
Potražnja za transportom u Evropi: 23% više ponuda tereta nego u prethodnom kvartalu
Nakon umjerenog marta, uslijedio je značajan porast potražnje za transportom u aprilu: širom Evrope zabilježeno je 25% više unosa tereta u odnosu na isti mjesec prošle godine, dok je u sezonski jakom maju bilo 8% više nego prošle godine. To je bilo posljedica, s jedne strane, kratkih sedmica zbog Uskrsa i brojnih državnih praznika, a s druge strane, nedostatka kamiona. Unosi tovarnog prostora u drugom kvartalu bili su 5% manji nego u prethodnoj godini. Ali juni nije izgubio zamah: berza tereta TIMOCOM zabilježila je 37% više ponuda tereta u svim evropskim zemljama nego u prethodnoj godini. Tokom cijelog kvartala bilo je 23% više unosa tereta nego u prethodnoj godini. Odnos ponuda tereta i tovarnog prostora u prosjeku je iznosio približno 80:20 u drugom kvartalu.
Njemačka: 32% više ponuda tereta u odnosu na prethodnu godinu
Konstantno visoka potražnja za transportnim uslugama dovela je do 32% više ulazaka tereta u Njemačku u drugom kvartalu nego u istom kvartalu prethodne godine. Ovaj razvoj se može posmatrati i kao pozitivan ekonomski signal nakon diskusija o carinama i nesigurnih svjetskopolitičkih okvira. Odnos tereta i tovarnog prostora porastao je na 88:12, takođe zbog efekata oporavka kod transportnih naloga vezanih za izvoz, koji su čekali na povećane carine.
Austrija: 35% više ponuda tereta
Broj ponuda tereta unutar Austrije u drugom kvartalu bile su 35% veće nego u prethodnoj godini. Došlo je do značajnog povećanja u aprilu i junu (+47%, +75%). Počev od maja, primijećen je značajan porast transportnog barometra za domaći austrijski transport. Odnos tereta i kapaciteta tereta porastao je sa uravnoteženih 50:50 u aprilu na 65:35 u junu.
Cijene na spot tržištu: Troškovi transporta u Evropi nastavljaju da rastu
Cijene prevoza koje korisnici unose za standardne prevoze, npr. sa kamionima sa ceradom, ostaju na odgovarajuće visokom nivou zbog kontinuirane potražnje. Na rutama širom Evrope, kretale su se u sedmičnom prosjeku između 1,45 €/km i 1,66 €/km, a unutar Njemačke između 1,68 €/km i 1,92 €/km sedmično. Najviše vrijednosti su dostignute tokom uskršnjih sedmica i prve sedmice maja, između ostalih perioda. Zbog praznika, povećana potražnja za transportom je raspoređena na manji broj radnih dana. To se odražava na cijenama. Cijene prevoza u Njemačkoj su porasle za oko 8% u odnosu na prethodnu godinu za cijeli period, a za približno 5% na rutama širom Evrope.
Odstupanja u razlikama između ponuđenih i predloženih cijena transporta
Takođe je primjetno da prosječni prijedlozi cijena, tj. kontraponude prevoznika, više odstupaju od ponuđenih cijena u Njemačkoj nego od evropskog prosjeka: Dok je razlika u prvom kvartalu bila približno 2 centa širom Evrope, predložene cijene i ponuđene cijene prevoza u drugom kvartalu iznosile su u prosjeku približno 1,61 €/km. Međutim, u Njemačkoj su predložene cijene iznosile u prosjeku približno 1,97 €/km, a ponuđene cijene prevoza približno 1,86 €/km: razlika od 11 centi. U prvom kvartalu razlika je bila samo 8 centi. Ponuđene cijene prevoza na domaćim austrijskim rutama u drugom kvartalu kretale su se između 1,93 €/km i 2,20 €/km, sa prosjekom od približno 2,08 €/km. Primjetno je da su predložene cijene u prosjeku iznosile samo 2,04 €/km, što je 4 centa niže. „Ukupno više cijene po kilometru su posljedica kraćih ukupnih udaljenosti, gdje, pored vremena putovanja, vrijeme utovara takođe čini veći udio nego na međugradskim rutama. Ovome se dodaje veći broj djelimičnih utovara u domaćem njemačkom i austrijskom saobraćaju“, objašnjava Gunnar Gburek. „Pored toga, pružaoci transportnih usluga koji svojim klijentima nude GPS praćenje i praćenje pošiljki uživo kao dodatnu uslugu imaju dobre šanse da pregovaraju o višim cijenama transporta.“
Pogled unaprijed: Stabilna potražnja za transportom uprkos ekonomskim problemima
Očekivanja u vezi sa ekonomijom u državama članicama Evropske unije prema Ekonomskom sentiment indikatoru (ESI) pokazuju da će za 2025. godinu samo 11 zemalja imati pozitivne izglede. Među njima su Poljska, Litvanija, Španija, Bugarska, Kipar, Hrvatska, Albanija, Grčka, Malta, Crna Gora i Portugal. U svim ostalim državama očekuje se stagnacija ili čak negativan ekonomski razvoj. Njemačka, Austrija i Francuska nalaze se u donjem kvartalu, čak daleko ispod prosjeka eurozone. Ipak, potražnja za transportom ostaje visoka, tako da se tokom ljetnih mjeseci ne može očekivati opuštanje na evropskom tržištu transporta. „Iako će udio tereta u transportnom barometru prema iskustvima do kraja augusta pasti ispod 80%, kada započne godišnji završni promet u septembru, ovaj procenat će se vjerovatno ponovo dostići“, prognozira Gunnar Gburek.
Možda bi Vas zanimalo i:
- Sve na jednom mjestu: Kako nove TIMOCOM funkcionalnosti mijenjaju svakodnevni rad u logistici
- Najvažniji trendovi u transportu na zapadnom Balkanu: Šta očekivati u 2026. godini
- Izgradnja logističke mreže: Ovo su prednosti