TIMOCOM 15.10.2025
6

Evropsko tržište transporta Q3 2025: Velika promjena

Potražnja za transportom raste za 25%, dok se ponuda tovarnog prostora preusmjerava u tri istočnoevropska čvorišta.

Odnos ponuda tereta i tovarnog prostora u Evropi_Q3 2023

Evropsko spot tržište bilježi značajan razvoj u trećem kvartalu 2025. godine: dok potražnja za transportom raste, ponuda tovarnog prostora stagnira, a cijene rastu samo umjerenim tempom. Razlog za to je što rast potražnje prvenstveno proizlazi iz ekonomskog oporavka u Zapadnoj Evropi, dok se kapaciteti raspoloživih kamiona sve više preusmjeravaju ka Istočnoj Evropi.

Zapadna Evropa podstiče potražnju za transportom

Broj ponuda tereta nastavio je rasti u trećem kvartalu 2025. godine i povećao se za 25% u poređenju sa istim periodom prethodne godine.
„Za to su postojala dva ključna pokretača: u velikim tržištima jugozapadne Evrope započeo je ekonomski oporavak, uključujući Francusku, Španiju i Italiju. One su u trećem kvartalu 2025. godine ponudile znatno više tereta na spot tržištu nego godinu ranije“, kaže Gunnar Gburek, Head of Business Affairs u TIMOCOM-u. „Istovremeno, vidimo snažan rast tržišta u Istočnoj Evropi, posebno u Poljskoj, što uzrokuje odlučujuću promjenu kapaciteta.“

Ponude tereta – Q3 2025 naspram Q3 2024

  • Potražnja za transportom raste širom Evrope za +24,8%
  • Top 5 tržišta za ponuđače tereta: Njemačka, Francuska, Poljska, Italija, Nizozemska
  • Zapadna Evropa kao pokretač rasta: +31,5%
  • Poljska: +31% više ponuda tereta nakon utrostručenja u prethodnoj godini

U Istočnoj Evropi formiraju se tri kapacitetska čvorišta

Ponuda kamionskog tovarnog prostora u evropskom drumskom saobraćaju ostala je u trećem kvartalu na nivou iz prethodne godine.
„Brojka od -3% uopće ne odražava dramatičan razvoj koji se krije iza toga“, objašnjava Gunnar Gburek. „Na pojedinim tržištima došlo je do masovnog pada kapaciteta, koje su druga tržišta nadoknadila. Primjećujemo jasnu promjenu u pravcu određenih centara kapaciteta.“

Sa dodatnim rastom od 35%, kompanije iz Litvanije zauzele su u Q3 2025. vodeću poziciju među tri najveća tržišta tovarnog prostora. Time Litvanija nije samo najveći, već i najkonstantniji ponuđač tovarnog prostora na evropskom spot tržištu. Drugo najveće tržište činile su poljske kompanije, iako je njihova ponuda nedavno opala, a zatim slijede rumunske kompanije, čije su ponude na TIMOCOM berzi tereta u trećem kvartalu porasle za 27%.

Gburek objašnjava:
„Kod poljskih i rumunskih preduzeća već dvije godine primjećujemo veliku aktivnost. Broj ponuda tovarnog prostora je veoma visok, ali oni više nisu trajno dostupni evropskom tržištu u punom obimu. Razlog je vjerovatno rast i oporavak ekonomija u obje zemlje, što vidimo po sve većem broju ponuda tereta. Za prevoznike to znači da svoje kamione i naročito vozače mogu jednako dobro angažovati u bližem okruženju, a ne moraju ih slati do Zapadne Evrope da bi zaradili.“

RS_BA_Freight Offers in Europe_Q3 2025

Ponude tovarnog prostora – Q3 2025 naspram Q3 2024

  • Top 5 tržišta za ponudu tovarnog prostora: Litvanija, Poljska, Rumunija, Mađarska, Austrija
  • Veliki istočnoevropski dobavljači s promjenjivim trendovima:
    • Poljska: +24% (2023–2024) i -21% (2024–2025)
    • Rumunija: -47% i +27%
  • Zapadnoevropske kompanije nude manje tovarnog prostora:
    • Nizozemska -20%, Austrija -19%, Njemačka -15%
  • Balkan gubi kapacitete u korist Rumunije:
    • Bugarska -21%, Slovenija -24%, Hrvatska -5%, Srbija +3%

Uprkos velikoj potražnji, cijene transporta rastu umjereno

Cijene transporta na evropskom spot tržištu kontinuirano rastu posljednje dvije godine. U Q3 2025. prosječne sedmične ponude nalogodavaca kretale su se između 1,43 € i 1,67 € po kilometru. Istovremeno, ponude izvršilaca naloga bile su između 1,49 € i 1,68 €.

Tako su se ponude obje strane u Evropi posljednjih mjeseci značajno približile.

„Razvoj cijena ukupno je umjereniji nego što bi tržišna situacija sugerisala“, tvrdi Gburek. „Jedan od ključnih razloga je što se smanjenje kapaciteta zapadnoevropskih preduzeća kompenzira konkurencijom iz istočne Evrope. Šire posmatrano, ogroman pritisak na cijene vodi do strateškog preusmjeravanja mnogih špeditera. To znači specijalizaciju i fokusiranje na segmente višeg kvaliteta na zapadu, te ekonomski atraktivna tržišta na istoku.“

Rute za prevoz tereta između Njemačke i Zapadne Evrope jačaju

Njemačko tržište zabilježilo je u Q3 rast ponuda tereta od 31% u odnosu na isti period prethodne godine.
Zanimljivo je da je udio unutrašnjeg saobraćaja godinama opadao, te je u Q3 2025. prvi put pao ispod polovine svih njemačkih zahtjeva za transportom. Također se nastavio pad kapaciteta: njemačke kompanije su ponudile 15% manje tovarnog prostora nego godinu ranije.

Najbrže rastuće rute odražavaju evropske trendove:
relacije između Njemačke i zapadnih susjeda — Francuske, Belgije i Nizozemske — ojačale su u oba smjera.
Španija je iznenadila kao snažan primalac njemačkih tereta, dok Poljska dobija sve veći značaj kao zemlja porijekla tereta.

Cijene transporta unutar Njemačke blago su rasle, iako su očekivanja prevoznika i dalje viša od onih nalogodavaca.
Ponude prevoznika u Q3 kretale su se između 1,56 € i 1,90 € po km, dok su nalogoprimaoci nudili između 1,69 € i 2,06 € po km.

BA_Freight Offers in Germany_Q3 2025

Ponude tereta u Njemačkoj – Q3 2025 naspram Q3 2024

  • Ponude tereta porasle su za 31%
  • Ponude tovarnog prostora smanjile su se za 15%
  • Unutrašnji i međunarodni saobraćaj izbalansirani
  • Cijene porasle u prosjeku za 0,10 € po km

 

 

 

Austrija – važno tranzitno tržište za evropski teret

Austrijsko spot tržište pokazuje jasnu neravnotežu između potražnje i ponude.
Ponuda tovarnog prostora austrijskih kompanija ponovno je opala u trećem kvartalu — ovoga puta za 19%. Iako je pad manji nego ranije, on potvrđuje trend.

Istovremeno, austrijska preduzeća ponudila su 23% više tereta nego u istom periodu prethodne godine.
Veći dio tereta odnosio se na međunarodne rute, dok je samo 12% imalo utovar i istovar u Austriji.

„Ovaj obrazac je tipičan za austrijsko tržište, koje funkcioniše kao logističko čvorište između zapada i istoka, sjevera i juga“, objašnjava Gburek.
„Snažan pad austrijskih kapaciteta vjerovatno će biti nadoknađen prevoznicima iz drugih zemalja, prije svega iz Istočne Evrope.“

RS_Freight Offers in Austria_Q3 2025

Ponude tereta u Austriji – Q3 2025 naspram Q3 2024

  • Ponude tereta porasle su za 23%
  • Ponude tovarnog prostora kontinuirano padaju (-19%)
  • Međunarodne rute dominiraju sa 88%
  • Najjače relacije: Njemačka, Italija, Mađarska, Češka, Slovenija

 

 

 

Pogled unaprijed: oživljavanje potrošnje pojačava pritisak na tržište

U 4. kvartalu pritisak na kapacitete na spot tržištu ostaje visok, naročito ako državna i privatna potrošnja, prema prognozama, poraste.
„Ako potražnja ni tokom ljeta ne opadne značajno, neće ni u jesen ni pred Božić. Prevoznici mogu optimistično gledati na Q4 na spot tržištu, dok nalogodavci moraju računati na više cijene“, kaže Gburek.

„Međutim, uprkos dobroj situaciji s narudžbama i rastućim cijenama, teško je očekivati pojavu novih kapaciteta. Još uvijek je previše nesigurnosti oko stabilnog oporavka da bi se ulagalo u vozila i osoblje.“

Ključne riječi :
Na vrh